Angående Den Skrytsamhet Som Julhelgen Medför

Här, i bloggsammanhang, finns inga begränsningar för hur mycket skit jag vräker ur mig om mina eventuella erövringar i julklappsväg; Trumpen tjej har gått och blivit med trumpet.
Vidrigt, tycker jag är att vi allesammans känner ett sådant behov att berätta för alla andra om hur väl ställt vi har det. Här, i bloggsammanhang, ska jag vara så fruktasvärt nöjd/missnöjd med hela julhelvetet - och ni ska nicka eller skaka på huvudet åt det; Avsky eller Kärlek
För det är ju verkligen svart eller vitt enligt vad folk uttrycker i sina fria bloggar;

UUH, julen är jävligt, konsumtionssamhälle, äcklig mat och jobbiga släktingar som bara skänker en prylar man inte vill ha.
UUH, julen är jävligt mysig, jag får alltid klappar värda flera tusen, helst ska ni berätta för mig att jag är bortskämd så jag får någon uppskattning.

Jag tycker inte att det handlar om varken det ena eller det andra. Man behöver ju inte förkastligt slänga bort en fin tradition av gemenskap bara på grund av hat som driver på, men inte heller finns behov till att falla handlöst in i julhelgens marknadsföring.
Ni som bara avskyr - jag föraktar er för er litenhet, ert småskaliga tänkande och begränsade sinne.
Ni som bara älskar - jag föraktar er för er naivitet, ert småskaliga tänkade och begränsade sinne.
Jag tycker det säger ganska mycket om hur inskränkta vi som människor är. Det finns inte ens egna, välbalanserade åsikter, utan alla ska tycka samma sak - svart eller vitt. Fantasifullt?

Visserligen radar jag bara upp olika åsikter mot varandra, men det är det lättaste sättet att peka på det abnorma i dessa två förhållanden till julhelgen. Inget av det kan ju vara ultimat ifall man ändå tänker fortsätta leva med julen.
Jag läste någon som skrev att de flesta "julhatare" ändå fortsätter att fira jul, men sitter där och är lite smygmissnöjda ändå? Vad är det för jäkla sketen julmoral. Jag erkänner att jag möjligen beklagar mig över icke-inköpta julklappar, stress och till viss del konsumtionssamhället. Detta till trots kan jag ju vara medveten om de fina sidorna med att fira jul, träffa släkt och jag accepterar och firar de delar av det som jag tycker passar mig.
Jag säger; go buddah, Gyllene snittet är the place to be.

Kommentarer
Postat av: twices

en sak som du gör är att skriva väldigt låånga texter :)

2007-12-27 @ 22:07:28
URL: http://www.twices.webblogg.se
Postat av: Elin

Jag tar det som en komplimang?
Dock kan jag inte hålla med om att de är så fasligt långa.

2007-12-28 @ 15:52:50
URL: http://elinr.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0